Jak přežít dobu koronavirovou a nezbláznit se? Buďme k sobě všímaví!

Od roku 2017 se počet lidí v Čechách, kteří v nějaké formě prožívají příznaky deprese téměř ztrojnásobil.

Trápí náš různé psychické potíže, ale primárně jde o deprese, syndromy vyhoření či různé závislosti.

Těmto statistikám napomáhá i již více než roční koronavirová epidemie, která narušuje dříve běžné fungování naší společnosti.
Nám všem se během roku změnily návyky a zvyklosti z dřívějšího standardního života, který nyní žijeme v jakési okleštěné verzi.

Každý z nás hledá způsoby, jak tuto dobu přežít a nezhroutit se z toho.
Protože zdraví je na prvním místě, a to i psychické, rádi bychom vám představili několik námětů, jak podle rad odborníků i v době pandemie předcházet stresům, chránit své zdraví, a zároveň se sžít s touto nelehkou dobou.

Nabídneme vám různé tipy, jak se cítit dobře po psychické stránce i v těchto komplikovaných časech.

Buďme k sobě všímaví

Určitě sami znáte situace, kdy se to na vás valí ze všech stran.
Strach o své zdraví, špatné zprávy o průběhu pandemie, nemožnost relaxace, práce z domu a k tomu péče o domácnost a distanční výuka dětí.
Máte pocit, že stres se kumuluje, nemůžete uniknout a emoce se ve vás perou – strach, vztek, smutek, zoufalství.

Chcete ze stresové situace utéct a nemáte kam?

Chvíli klidu však můžete najít i sami v sobě.

Zkušení psychoterapeuti, ale i jogínští mistři doporučují, abyste se naučili zastavit se a uvědomit si své pocity.

  1. Zastavte se, pohodlně se posaďte, nebo si lehněte, začněte zhluboka dýchat a zkuste si položit otázku: „Jak se právě teď cítím?” nebo „Co právě teď prožívám?“ Zkuste chvíli nemyslet na své povinnosti a soustředit se na sebe.
  2. Pozorujte svůj dech a s ním i své pocity.
    Ačkoliv emoce jsou pro nás naprosto přirozeným jevem, mnoho lidí se vlastních pocitů bojí.
    Pokud je však dostatečně neposlouchají, vede to k vnitřním konfliktům a ty se potom mohou odrazit i na tělesném zdraví.
    Nesprávné vyjadřování emocí nám může velmi zkomplikovat také mezilidské vztahy a tím i celý život.

Přiznat si co cítíme však nemusí být právě hezké nebo líbivé.
Některé pocity nás mohou i nepříjemně překvapit. Často si rozumově zdůvodňujeme, proč některé věci máme cítit jinak, nebo proč jsou některé pocity špatné.
Abychom ale dokázali rozeznat, co opravdu cítíme, je někdy nutné rozum potlačit a neposlouchat jeho věčné připomínky.

Zaujměte pozici nezávislého pozorovatele, jako byste pozorovali někoho jiného, nebo jako kdybyste se v kině dívali na film.
Důležité je také své emoce nesoudit, neztotožňovat se s nimi, nebránit se proti nim. Zkuste je prostě jen zvědavě zkoumat.

Na cestě k objevování svých pocitů vám mohou pomoci různé relaxační techniky.
Jde o soustředění uvolňování vašeho těla a s ním i mysli, často spojené s vizualizací některých tělesných, ale i duševních procesů.
Tyto stavy je možné podpořit vhodnou audionahrávkou nebo rovnou zažít řízenou relaxaci, při které vám lektor pomáhá dostat se do uvolněného stavu mysli tak, abyste mohli své emoce nerušeně zkoumat.

Dalším krokem k sebepoznání je meditace, která je vlastně cvičením mysli tak, aby jste byli schopni svou mysl kontrolovaně zaměřit určitým směrem a soustředit se na to opravdu důležité. Meditace kromě sebepoznání často přináší i spirituální zážitky.

Cílem celého procesu není své pocity měnit, spíše je jen pozorovat a všímat si jich.
Pokud zaznamenáte negativní pocity, diskomfort, napětí nebo jiné nepříjemné stavy, zkuste se zeptat sami sebe, co zrovna nejlépe potřebujete k tomu, abyste byli spokojení.
Hledání upřímné odpovědi vás přivede blíže do kontaktu se sebou samým.

A nezapomeňte, že i negativní pocity jsou cestou k osobnímu rozvoji a ke změně.
Všimnout si jich znamená udělat první krok na cestě k lepšímu životu.

Zdroje:

 

Autor: Redakce webu Žijbezpečně.cz

 

AKTUÁLNĚ SKLADEM

Respirátor FFP2

Respirátory - Žijbezpečně.cz

Cena
od 10 Kč/ks

Dezinfekce

Dezinfekce na ruce - Žijbezpečně.cz

Cena
od 135 Kč